پراگرسیو

پراگرسیو

یادداشت‌های مرتبط با موسیقی پراگرسیو
پراگرسیو

پراگرسیو

یادداشت‌های مرتبط با موسیقی پراگرسیو

جلد آلبوم «نیمه تاریک ماه» گروه پینک فلوید بهترین طراحی جلد!

مدتی قبل سایت معتبر «میوزیک رادار» نتایج نظرسنجی خود از موزیسین ها و طرفداران موسیقی راک، پیرامون انتخاب برترین جلد آلبوم، در طول تاریخ موسیقی راک را منتشر کرده است.


طبق اعلام این نظرسنجی آلبوم جاودانه 1973 پینک فلوید یعنی «نیمه تاریک ماه» در صدر بزرگترین جلد آلبوم های همه دوران قرار گرفته است و طرح جلد آلبوم‌هایی از گروه «بیتلز» و «کلش» را شکست داده.



طراحی جلد آلبوم «نیمه تاریک ماه» گروه پینک فلوید به عنوان بهترین طراحی جلد آلبوم موسیقی تاریخ انتخاب شد. این طراحی اشعه‌ای سفیدرنگ را نشان می‌دهد که پس از برخورد با یک منشور شکسته شده است.طرح جلدی که سالها به عنوان یکی از نمادهای پینک فلوید بوده، هست و خواهد ماند.


رتبه دوم به طراحی جلد آلبوم «بی‌خیال» نیروانا رسید. در این طراحی کودکی در حال شنا در استخر است و یک اسکناس جلوی او دیده می‌شود. در این نظرسنجی اهالی موسیقی و طرفداران موسیقی راک شرکت کرده بودند.



فهرست طراحی‌های برتر نشان می‌دهد طرفداران موسیقی طراحی‌های قدیمی را به طراحی‌های معاصر ترجیح می‌دهند. در این فهرست اغلب طراحی‌های انتخاب شده به آثار دهه 1960 و 1970 بازمی‌گردند.

طراحی برتر گروه پینک فلوید یکی از چندین طراحی است که توسط گروه «هیپ‌گنوسیس» اجراشده و هیچگونه نوشته‌ای روی طرح دیده نمی‌شود. آلبوم «نیمه تاریک ماه» سال 1973 منتشر شد و یکی از پرفروش‌ترین آثار این گروه است.

علاوه بر این طراحی جلد «جانوران» دیگر آلبوم پینک فلوید نیز در رتبه نهم ایستاد. این آلبوم سال 1977 منتشر شده است. در این طراحی خوک کوچکی برفراز نیروگاه برق دیده می‌شود و طراحی دیگری از «هیپ‌گنوسیس» است. البته ایده این طراحی متعلق به راجر واترز، رهبر گروه پینک فلوید است.





رتبه سوم به طراحی سر پیتر بلیک برای آلبوم «گروه باشگاه قلب‌های تنها گروهبان پپر» از گروه بیتلز رسید. این طراحی کولاژی از چهره افراد مشهور است. همچنین طراحی ساده گروه بیتلز که زمینه‌ای یکدست سفید دارد برای آلبوم «بیتلز» که سال 1968 منتشر شد در رتبه هفتم قرار گرفت.

طراحی جلد آلبوم «لندن صدا می‌زند» اثر کلش چهارم شد. این آلبوم عکسی از پل سایمن نوازنده گیتار گروه را نشان می‌دهد. عکس را پنی اسمیت گرفته و عنوان آلبوم با الهام از طراحی حروف اولین آلبوم الویس پریسلی روی جلد نوشته شده است.


آلبوم «نیمه تاریک ماه» حدود 22 درصد آراء را به خود اختصاص داده، یعنی چیزی حدود دو برابر تعداد آراء آلبومی که در رتبه دوم قرار داشت، که این نشان از جایگاه والای آن در نزد هوادارن موسیقی راک دارد. آلبوم «حیوانات» نیز حدود 4 درصد آراء را بدست آورده است.

ویل گروو، دبیر سایت میوزیک رادار در این باره می نویسد: "نیمه تاریک ماه اثبات قطعی این نکته است که یک تصویر ساده و بی تکلف، هنگامیکه بر روی جلد یک آلبوم می آید تبدیل به یک فرمول برنده می شود، بویژه هنگامیکه تحت کنترل یک کار موسیقیایی نمونه ای و ماندگار باشد."
او افزود: "هر یک از ده آلبوم برتر شایسته برنده شدن می باشند، اما این جلد فلوید یادآور دورانی است که تصاویر بیشتر به توانایی انسان ها بستگی داشت تا عکسهای چند صد پیکسلی که در کتابخانه آی تیونز شما وجود دارد."




ده جلد آلبوم برتر به قرار زیر می باشند

01. Pink Floyd - The Dark Side of The Moon (1973)

02. Nirvana - Nevermind (1991)

03. The Beatles - Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967)

04. The Clash - London Calling (1979)

05. Rage Against The Machine - Rage Against The Machine (1992)

06. Iron Maiden - The Number Of The Beast (1982)

07. The Beatles - The Beatles (aka The White Album) (1968)

08. Joy Division - Unknown Pleasures (1979)

09. King Crimson - In The Court Of The Crimson King (1969)

10. Pink Floyd - Animals (1977)


منبع: خبر آنلاین و سایت کلوب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد